Keizerlijk Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Vialtaro - WaarBenJij.nu Keizerlijk Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Vialtaro - WaarBenJij.nu

Keizerlijk Hue

Blijf op de hoogte en volg Vialtaro

17 Juli 2013 | Vietnam, Hué

NL:
De nachttrein was prima. We waren wel blij dat we softsleepers hadden genomen aangezien deze al lekker hard waren.
De oude keizerlijke hoofdstad Hue viel in eerste instantie een beetje tegen. Misschien lag het aan de enorme hitte (de zon
scheen weer en dat scheelt behoorlijk) of aan het feit dat we al veel mooie dingen gezien hebben in Bangkok en Hanoi. Maar de Citadel, Keizerlijke Stad en de Verboden Stad konden ons niet echt boeien: Een enorme ruimte die vroeger volgebouwd was met allerlei tempels en paviljoens waarvan een groot deel echter verwoest is in de oorlogen van 1945 en 1968. Er word gewerkt aan restauraties, maar wat nu staat is te beperkt om een gevoel over te brengen over het leven van en tijdens de koningen van de Nguyen-dynastie. En het was zo heet dat we heel erg verlangden naar het zwembadje van ons hotel. Ook waren de mensen die souvenirs verkopen of cyclo's aanbieden erg opdringerig; heel anders dan in Hanoi.
De graftombes van de keizers in de omgeving van Hue maakten het grotendeels goed. Deze waren ook een beetje vervallen / vernietigd, maar toch indrukwekkend.
Morgen gaan we richting Hoi An, met een aantal stops bij de Wolkenpas, Marmeren berg en China Beach. Nu maar hopen dat de buiken van Victor en Roel tot rust komen....

Makedonski:
Nokta vo vozot pomina bez problemi.
Stariot carski grad Hue otprvo malku ne razocara. Carskiot Grad i Zabranetiot Grad nekogas bile nesto posebno, no golem del e raspadnat ili unisten vo vojnite vo 1945 i 1968. Sega na ogromniot prostor koj bil poln so palati i hramovi stojaat rasprsnato samo nekolku of tie zgradi. I so mnogu fantazija ne mozevme da si zamislime kakov bil zivotot na carevite od Nguyen-dynastijata. Pokraj toa bese mnogu toplo (sonceto greese nemilosrdno) i prodavacite bea mnogu dosadni. Vo Hanoj nikoj ne ni dosaduvase i bese oblacno. Za sreka mozevme da se osvezime vo bazentot na hotelot.
Grobovite na kralevite vo oklolinata na Hue delumno go kompeziraa razocaruvanjeto. Tie isto bea delumno raspadnati, ama sepak impozantni.
Utre prodolzuvame nakaj Hoi An. Us pat ke zastaneme kaj eden vrv, edna plaza i kaj Marmernata Planina.